Arkadiusz Wawrzyniak / 2017-05-10

Social media w komunikacji z kibicami

Zacznę od cytatu: „Tym, co w istotnym stopniu wpłynęło na kształt procesów społecznych w ostatnich dwóch dekadach, jest wyłonienie się z tzw. nowych mediów, mediów społecznościowych, które w istotny sposób sprzęgły się ze strategiami komunikacji zewnętrznej organizacji sportowych różnego typu”. 

 

Organizację działającą w branży sportowej wyróżnia nie tyle specyfika struktury lub funkcji kierowniczych a produkt. Sport, także ten rekreacyjny, stanowi specyficzną przestrzeń życia społecznego, która charakteryzuje się dużym znaczeniem wzajemnych interakcji pomiędzy organizacją a jej klientem. Oznacza to, że dla organizacji sportowej szczególne znaczenie ma właśnie komunikacja zewnętrzna, która nie tylko zapewnia łączność z klientem, ale tworzy również podstawę działalności każdej organizacji sportowej.” (Katarzyna Gajek, 2016, „Media społecznościowe, jako ważny element komunikacji zewnętrznej organizacji sportowych” w Quality in Sport vol 2, no 2 2016). O co tu chodzi? Jak słusznie zauważyła Pani Katarzyna Gajek z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy media społecznościowe mają obecnie wielkie znaczenie dla organizacji sportowych. Sprawdzimy jak wielkie.

 

Proste przykłady, z poznańskiego podwórka. Badania fanów Biofarmu Basket Poznań wykazały, że Facebook jest ZAWSZE źródłem informacji o klubie dla 88,73% kibiców. Dla 46,03% jest źródłem informacji o Baskecie są zawsze rodzina i znajomi. Można tutaj od razu połączyć oba wątki – skoro najczęstszym źródłem jest Facebook, to z dużym prawdopodobieństwem (wynoszącym 88,73%) można powiedzieć, że te informacje, przekazywane przez znajomych i rodzinę pochodziły z Facebooka. Dalej trzecim źródłem, z którego zawsze czerpali informacje o zespole kibice jest Twitter, z wynikiem 19,35%. Podobne badania, również dla poznańskiego klubu koszykarskiego z I Ligi, ENEA AZS Poznań osiągnęły zbliżone wyniki. Tutaj Facebook jest dla 71,30% badanych kibiców źródłem informacji. Rodzina i znajomi zajęli drugie miejsce z wynikiem 30,77%. Cała reszta mediów – telewizja, radio, prasa, sportowe portale internetowe w obu badaniach dla średnio 60% kibiców NIGDY nie były źródłem informacji. Przyczyną nie była mała liczba publikacji w mediach tradycyjnych, ponieważ jak na kluby pierwszej ligi było ich przyzwoicie dużo. Przyczyną jest fakt, iż media społecznościowe stały się dla społeczeństwa właściwie przeglądarką internetową. Na portale rzadko zagląda się bezpośrednio, po prostu klika się w odnośniki na Facebooku, czy Twitterze. Najczęściej jednak czyta się tylko skróconą informację stanowiącą główną treść przekazu i umieszczoną nad linkiem do np. portalu internetowego. Oczywiście materiały wrzucane przez kluby do mediów społecznościowych to najczęściej inne treści niż linki do portali informacyjnych.

 

Skoro już wiemy jak ważne dla funkcjonowania klubu sportowego są media społecznościowe łatwo dojść do wniosku, że nie można podchodzić do nich lekkomyślnie, z przymrużeniem oka. Należy je wykorzystać, ponieważ są one bardzo potężnym narzędziem do komunikacji z kibicem, czyli tak naprawdę klientem.

 

Jak to zrobić?

 

Niestety nie jest to takie proste, jest to wiedza coraz bardziej specjalistyczna, ba powstał nawet zawód – social media manager. Do wytłumaczenia jak należy prowadzić social media potrzebna byłaby książka a nie artykuł, a i to rozwiązanie miałoby małą skuteczność, ponieważ standardy w tym środowisku zmieniają się często z dnia na dzień. Jeżeli chcemy na poważnie prowadzić np. nasz fanpage klubu na Facebooku w pierwszej kolejności niezbędna będzie na strategia komunikacji. To jednak dopiero początek, ponieważ tzw. content musi być tworzony w taki sposób, żeby przyciągał uwagę. Ponadto, jeżeli chcemy wyglądać na klub profesjonalny niezbędny będzie również zdolny grafik. Przy fanpagu ważna jest również regularność – nie można pozostawiać go na kilka dni bez opieki. Niezbędnym czynnikiem będzie tutaj również cierpliwość, ponieważ sama obecność na Facebooku nic nie daje – krąg odbiorców należy budować powoli i równolegle. Na koniec istotne są także fundusze, które przeznaczymy na reklamę oferowane nam przez Facebooka. To również nie jest łatwe, trzeba dobrać odpowiednich odbiorców, budżet itd., a przy braku wiedzy istnieje spore ryzyko zmarnowania pieniędzy. Obecność klubów sportowych w mediach społecznościowych to obecnie standard. Większość z nich nie ma jednak pojęcia jak potężne to narzędzie i jak duże może przynieść korzyści. Nawet, jeżeli władze danego klubu mają taką świadomość, to często angażują w taką działalność nieprzygotowane i niedoświadczone osoby. Właśnie, dlatego wciąż jest czas na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej nad rywalami w tym obszarze.

 

Po tym, co przeczytałeś pewnie chciałbyś zmienić oblicze mediów społecznościowych Twojego klubu. Nie wiesz jak to zrobić? Chętnie Ci pomożemy!

WordPress Video Lightbox Plugin